Influence of regulator on financial factors of the electricity
distribution system operators
More details
Hide details
1
student Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań
2
Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Gdański, Sopot
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2017;20(2):89-104
ABSTRACT
Electrical energy is a product intended for sale. However, it has a specific meaning that results in its
importance for the public. The reason for this is the necessity of providinf the continuity of energy supply,
which is crucial not only for the proper functioning of households, but in particular to ensure the safety
of the country. In the current economical system – basing on the constitutional notion: the social market
economy – competition is considered the best method to shape the market and relations existing within it.
There is no doubt that there are sub-sectors of energy business where the „invisible hand of the market” do not allows to achieve its objectives and functions sufficiently. Therefore, it becomes necessary to introduce
some active regulation mechanisms which could be effective substitutes for the competition. Regulator –
the President of the Energy Regulatory Office – had been attributed with a number of tasks and competences.
He is obliged to take care of the interest of the state in terms of energy entities which are owned by the
State Treasury. At the same time he has to protect the final recipient of electricity from imposiong unreasonable
charges for delivered product. However, the regulator cannot stand for a selected group of market
participants. His function is to replace the mechanisms of market competition by using available legal and
economic tools. The role of the regulator should be defined as a substitute for a competitive market. The
combination of the abovemenioned tasks is difficult, but possible, while maintaining the independence of
the regulator and granting and guaranteeing its powers allowing i.e. control of the financial management
of entities solely owned by the State Treasury or public entities operating in the distribution of electricity.
This article aims to show the relationship between different forms of activity of regulatory bodies and the
entities involved in the energy market, in particular companies engaged in the distribution of energy. The
authors point out what is regulation and who introduces the standards which bind the parties. In addition,
they endeavor to present the issue of regulated revenue to the reader, and to emphasize the role of quality
regulation. The essence of the article is to demonstrate the form and extent of Regulator influence on DSO
financial results.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Oddziaływanie regulatora na czynniki finansowe
operatorów systemu dystrybucyjnego
energii elektrycznej
prawo energetyczne, regulator, dystrybucja, przychód regulowany, energy law, distribution, regulatory revenue
Energia elektryczna jest produktem przeznaczonym na sprzedaż. Ma jednak specyficzne
znaczenie, które skutkuje nadaniem jej przymiotu dobra publicznego. Przyczyną takiego stanu jest
konieczność zagwarantowania ciągłości jej dostaw. Niezbędna jest nie tylko dla prawidłowego
funkcjonowania gospodarstw domowych, lecz w szczególności konieczna dla zapewnienia bezpieczeństwa
kraju. W obowiązującym systemie gospodarczym, posługując się terminem konstytucyjnym:
społeczną gospodarką rynkową, to konkurencja, uważana jest za najlepszą metodę kształtowania
rynku i występujących w jego ramach stosunków. Niewątpliwie nie we wszystkich podsektorach
energetyki niewidzialna ręka rynku pozwala na realizację swoich celów i funkcji w sposób
wystarczający. Zatem niezbędne staje się wprowadzenie odpowiednich, aktywnych mechanizmów
regulacji stanowiących skuteczny substytut dla konkurencji. Regulatorowi – czyli prezesowi Urzę-
du Regulacji Energetyki przypisano szereg zadań i kompetencji. Ma on obowiązek dbania o interes
państwa w zakresie rozwoju przedsiębiorstw energetycznych. Równocześnie wykonuje on zadanie
ochrony odbiorcy końcowego przed nakładaniem nieuzasadnionych opłat za dostarczaną energię.
Jednakże regulator nie może być rzecznikiem wyselekcjonowanej grupy uczestników rynku. Jego
funkcją jest zastępowanie mechanizmów konkurencji rynkowej przy wykorzystaniu dostępnych
narzędzi prawnych i ekonomicznych. Rolę regulatora należy określić, jako zamiennika rynku
konkurencyjnego. Połączenie wskazanych powyżej zadań jest trudne, ale możliwe, przy zachowaniu
niezależności regulatora oraz nadaniu i zagwarantowaniu mu uprawnień umożliwiających, m.in. kontrolę nad gospodarką finansową spółek jednoosobowych Skarbu Państwa lub podmiotów
państwowych działających w branży dystrybucji energetycznej. Niniejszy tekst ma na celu przedstawienie
zależności między rozmaitymi formami aktywności organów regulacyjnych a podmiotami
uczestniczącymi w rynku energii, w szczególności spółek zajmujących się dystrybucją energii
elektrycznej. Autorzy wskazują, czym jest sama regulacja oraz kto wprowadza normy wiążące
strony. Ponadto podejmują staranie przedstawienia czytelnikowi w przystępny sposób zagadnienia
przychodu regulowanego oraz uwypuklenia w nim roli regulacji jakościowej. Istotą artykułu jest
wykazanie formy i stopnia oddziaływania Regulatora na wyniki finansowe OSD.
REFERENCES (24)
1.
Baehr i in. 2010 – Baehr, J., Stawicki, E. i Antczak, J. 2003. Prawo energetyczne. Komentarz. Zakamycze.
2.
Boroń, M. 2010. Rola Prezesa URE w postępowaniu o zatwierdzanie taryf. Roczniki Administracji i Prawa. R. X, Sosnowiec.
4.
Dobroczyńska i in. 2001 – Dobroczyńska, A., Juchniewicz, L. i Zaleski, B. 2001. Regulacja energetyki w Polsce. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
5.
Docelowy model rynku energii elektrycznej, red. L. Nowak:, Towarzystwo Obrotu Energią, Warszawa 2007.
6.
Dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26.06.2003 r., dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, O.J., L 176/37, 15.07.2003.
7.
ENTSO-E, Anual Report 2015 Electricity without borders, Bruksela 2015, s. 11.
8.
IRENA, REthinking Energy 2015, Bonn 2015, s. 26.
10.
Laskowski, S. 2009. Regulacja rynku energii elektrycznej. Acta Energetica Vol. 2, No. 2, Apr. 2009, Gdańsk.
11.
Nagaj, R. 2011. Instrumenty regulacyjne wprowadzone w trzecim pakiecie energetycznym jako narzędzia polityki państwa wobec sektora elektroenergetycznego, Problemy teorii i polityki makroekonomicznej. Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania nr 19, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
12.
Śpiewak, R. i Wesołowska, P. 2016. Types of Risks in Process of Investing in Renewable Electric Energy Sources. Acta Energetica Vol. 4, No. 29, Gdańsk, s. 128.
13.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 14 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w obrocie energią elektryczną, Dz. U. 2001 r., Nr 1, poz. 7 oraz Dz.U. 2000 r., Nr 122, poz. 1319.
14.
Stanowisko Prezesa URE z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem i obrotem energią elektryczną z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia [Online] Dostępne w:
http://www.ure.gov.pl [Dostęp: 21.12.2016].
17.
URE, Regulacja jakościowa w latach 2016–2020 dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (którzy dokonali, z dniem 1 lipca 2007 r., rozdzielenia działalności). Warszawa 2015, s. 4.
18.
URE, Strategia Regulacji Operatorów Systemów Dystrybucyjnych na lata 2016–2020, Warszawa 2015.
19.
URE, Taryfy OSD na rok 2016, Warszawa 2015, s. 7.
21.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne, Dz.U. z 1997 r., Nr 54, poz. 348, art. 23.
22.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne, Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 i Nr 104, poz. 708.
23.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, Dz.U. z 1996 r., Nr 118, poz. 561.
24.
Zielowski, M. 2015. Poprzeczka jakościowa wysoko. Energia elektryczna 11, Poznań.