Oil Piping Odessa-Brody-Płock and Gas Piping North Transgas
 
More details
Hide details
 
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2005;8(1):63-89
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Pipelines are the only universal means of oil and gas transport on land and at sea bottom. A network of oil and gas pipelines in the world grows very quickly. One of the most rational directions of the Russian oil and gas transport can go through the Polish territory; this route should be included in the objectives of the single energy and transport infrastructure in the geoeconomic space of Eurasia. Transit through Poland is the cheapest, safest and fastest route of pumping oil and gas from the Russian Federation, Caspian Sea Region and Middle Asia to Western Europe. As a transit country we should support the land transport of oil and gas and emphasise the following strengths of pipeline transportation: supply continuity, quickness of pumping, low costs of transportation in comparison to other means of delivery and a high level of reliability. The article discusses the origin and the current political, economic and technical situation around the two projects of transporting fuels, with whose realisation Poland is keenly interested: the oil pipeline Odessa– –Brody–Płock and gas pipeline at the bottom of the Baltic Sea.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Ropociąg Odessa-Brody-Płock i Gazociąg Bałtycki
Ropociąg Odessa-Brody-Płock, Gazociąg Bałtycki
Rurociągi są jedynym uniwersalnym środkiem transportu ropy naftowej i gazu ziemnego na lądzie i po dnie morskim. Sieć ropociągów i gazociągów w świecie szybko wzrasta. Przez terytorium Polski może prowadzić jeden z najbardziej racjonalnych kierunków transportu rosyjskiej i kaspijskiej ropy oraz gazu, który powinien być wpisany w założenia jednolitej energetycznej i transportowej infrastruktury w geoekonomicznej przestrzeni Azja– –Europa. Tranzyt przez Polskę to najtańsza, najbezpieczniejsza i najszybsza droga tłoczenia ropy naftowej i gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej, Regionu Morza Kaspijskiego i Azji Środkowej do Europy Zachodniej. Jako kraj tranzytowy powinniśmy opowiadać się za lądowym transportem ropy naftowej i gazu ziemnego, podkreślając następujące zalety transportu rurociągowego: ciągłość przesyłu, szybkość przetaczania, niskie koszty przesyłu w stosunku do innych środków transportu i duży stopień niezawodności. Artykuł omawia genezę oraz aktualną sytuację polityczną, ekonomiczną i techniczną wokół dwóch projektów transportu węglowodorów, których realizacją Polska jest żywotnie zainteresowana: ropociągu Odessa–Brody–Płock i gazociągu po dnie Morza Bałtyckiego.
 
REFERENCES (14)
1.
Programma socjalno-ekomiczieskogo razwitija Rossijskoj Fiedieracji na sriedniesrocznuju pierspiektiwu (2002—2004). Tiekst i kommientari. Moskwa 2002.
 
2.
Energieticzieskaja stratiegija Rossiji, Moskwa 2003.
 
3.
Magazyn „NieftieRynok”, Moskwa, 2003—2005.
 
4.
Miesięcznik „Mieżdunarodnyje ekonomiczieskije otnoszienija”, Moskwa 2003—2005.
 
5.
Miesięcznik „Morskoj fłot”, Moskwa 2003—2005.
 
6.
Miesięcznik „Nieft i gaz” Moskwa, 2003—2005.
 
7.
Miesięcznik „Nieft, Gaz, Biznes” Moskwa 2003—2005.
 
8.
Miesięcznik „Nieft. Gaz. Promyszliennost”, Petersburg 2003—2005.
 
9.
Miesięcznik „Wnieszniaja torgowlja”, Moskwa 2003—2005.
 
10.
Magazyn „Tarifnoje riegulirowanije i ekspertiza”, Moskwa 2003—2005.
 
11.
Miesięcznik „Nieftiegazowaja Wiertikal”, Moskwa 2003—2005.
 
12.
Miesięcznik „Gazprom”, Moskwa 2003—2005.
 
13.
Dziennik „Kommiersant”, Moskwa 2003—2005.
 
14.
Dziennik „Rossijskaja Gazieta”, Moskwa 2003—2005.
 
eISSN:2720-569X
ISSN:1429-6675
Journals System - logo
Scroll to top