The economic conditions of the electric and heat energy association production in Poland as the result of gas prices variations
 
 
More details
Hide details
 
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2006;9(2):83-93
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Energy market as the base of expansion of each country has strong influence on all fields of economy. Energy stability and predictability is one of the most important determinant of progress. Unfortunately energetics make also emission of the noxious compounds to atmosphere. To prevent that governments favor using the renewable energy sources, "cleaner" fuels and the solutions which increase the efficiency of producing. Poland also participate in the reduction emission programs and the strategic conditions have been written in the document "Energetic policy of Poland till 2025". One of the welcome direction of expansion is the association production of electric and heat energy. In Poland production of this kind of energy is mainly based on coal. Using gas and further reduction of the noxious emission are an alternative. Although it is more expensive solution the profits it provides decided to promote this by Polish Government. Lately the meaningful changes have taken place in law and the market-place what situated the producers who use "cleaner" gas than coal's sources in much worse situation. The installations using gas have become unprofitable investments. No cohesion in the governments programs and activity of the units which implement those programs in result could create opposite to planned tendency. Furthermore unpredicted changes and no consequences in policy discourage investors from taking on a risk of investment. If we want the energy market to face in the expected direction it is unacceptable situation of divergence between the country's strategy and enforced solutions.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Warunki ekonomiczne produkcji energii skojarzonej w Polsce w wyniku zmian cen gazu ziemnego
energia skojarzona, strategia energetyczna państwa, polityka proekologiczna, turbina gazowa
Rynek energetyczny, jako podstawa rozwoju każdego państwa, wpływa znacząco na wszystkie dziedziny gospodarki. Stabilność i przewidywalność energetyczna jest jedną z ważniejszych determinant rozwoju. Niestety, energetyka powoduje również znaczną emisję związków szkodliwych do atmosfery. Aby temu przeciwdziałać, rządy popierają wykorzystanie źródeł odnawialnych, "czystszych" nośników paliw oraz rozwiązań poprawiających efektywność wytwarzania. Polska także uczestniczy w programach ograniczania emisji, a założenia strategiczne zostały zapisane w dokumencie "Polityka energetyczna Polski do 2025 r." Jednym z pożądanych kierunków rozwoju jest produkcja energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu. Produkcja tego typu energii w Polsce opiera się głównie na węglu. Alternatywą jest użycie gazu zmiennego i dodatkowe ograniczenie szkodliwej emisji. Mimo że jest to rozwiązanie droższe, korzyści wynikające z jego zastosowania zdecydowały o promowaniu go przez Rząd Polski. W ostatnim okresie nastąpiły znaczące zmiany prawne i rynkowe, które postawiły w znacznie gorszej sytuacji producentów wykorzystujących "czystszy" gaz ziemny w stosunku do źródeł węglowych. Urządzenia na gaz ziemny znalazły się w obszarze inwestycji nierentownych. Brak spójności w programach rządowych i działaniach jednostek wdrażających je w życie może doprowadzić do powstania tendencji zupełnie odwrotnych niż planowane. Dodatkowo nieprzewidziane zmiany i brak konsekwentnej polityki zniechęca inwestorów do podejmowania ryzyka inwestycyjnego. Jeżeli chcemy skierować rynek energetyczny w pożądanym przez nas kierunku, niedopuszczalna jest sytuacja rozbieżności pomięzy strategią państwa, a wprowadzanymi rozwiązaniami.
 
REFERENCES (10)
1.
Dyrektywa nr 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania.
 
2.
Dyrektywa nr 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2001 r. w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na tynku wewnętrznym energii oraz zmieniająca dyrektywę 92/42/EWG.
 
3.
Informacja o stanie środowiska miasta Tarnowa - Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie Delegatura w Tarnowie, Tarnów 2003.
 
4.
Informacja o stanie środowiska powiatu tarnowskiego w 2004 roku - Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie Delegatura w Tarnowie, Tarnów 2005.
 
5.
Komunikat Prezesa URE w sprawie sytuacji na rynku energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła, Warszawa, 28 lutego 2005 r.
 
6.
Komunikat Prezesa URE w sprawie zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem energii elektrycznej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła z obowiązku przedkładania taryf dla energii elektrycznej do zatwierdzenia.
 
7.
Materiały Konferencyjne Naczelnej Organizacji Technicznej Rada w Tarnowie, Temat prezentacji: Lokalny Rynek Energii - Tarnowskie źródła generacji energii elektrycznej skojarzonej z produkcją ciepła. Autor: mgr inż. Jacek Sumera - Dyrektor Handlowy Zakładu Energetycznego Tarnów.
 
8.
Obwieszczenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia l lipca 2005 r. w sprawie polityki energetycznej państwa do 2025 r. (M.P. z dnia 22 lipca 2005r.).
 
9.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 19 grudnia 2005 w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 05.261.2187).
 
10.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. 03.153.1504 ze zmianami).
 
eISSN:2720-569X
ISSN:1429-6675
Journals System - logo
Scroll to top