CO2 emission trading impact on environmental costc and restructuring process of energy enterprises
More details
Hide details
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2006;9(2):95-127
KEYWORDS
ABSTRACT
Key legal regulations of the EC and Poland's established a framework for Emission Trading cheme of CC>2 (ETS) has been analysed and discussed in the paper. Discussion covered essentialities id core mechanisms, and main rules of ETS implementation in Poland. The mechanism defined as bligatory and voluntary nature, which have to implemented in the firm (company) participated in the TS. The new business processes has been defined as an effect of ETS introduction to energy enter-rise economics. The author underlines significance of credible monitoring system to be established in le participating company and its obligation to surrender sufficient number of allowances not less then erified annual emission. In addition, flexible mechanisms allowed under the Polish emission trading tw are characterised e.g. banking, borrowing, netting, pooling with a trustee nomination by installation's operator. The next paper's topic focused on potential economic consequences if to strong mission benchmark will apply, especially in district heating sector acting on local heat markets. This nalysis has been made on cost - effective macro analysis. The author underlines potential negative conomic and social consequences on local markets if benchmarking approach will not take into ccount local conditions, significantly differentiated. The decision makers have to take into account lat heat producers on local markets often acts as monopolistic supplier. The paper defines a list of 'Oth the new activities and connected documentation, which should be prepared in each ETS 'articipating company. Also, some aspects of energy supply security of Poland linked to the ETS ompany's behaviour are presented. The paper has attached three tables contain sets of data characterised production and emission data, proposed and settled tradable allowances to all sectors overed by the ETS. More detailed are described power plants, CHP plants and heat plant supplied listrict heating.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Wpływ handlu emisjami CO2 na procesy restrukturyzacji i koszty środowiskowe przedsiębiorstwa energetycznego
handel emisjami CO2, uprawnienie zbywalne do emisji CO2, nowe procesy biznesowe, przedsiębiorstwo energetyczne, polityka energetyczna
W artykule scharakteryzowano zasadnicze regulacje unijne i krajowe stanowiące podstawę do wdrożenia systemu handlu emisjami (SHE) CC/2 w Polsce. Zreferowano kolejno istotę i mechanizmy wdrażanego handlu emisjami oraz główne zasady funkcjonowania i okresowe kryteria ceny funkcjonowania SHE. Przedyskutowano obowiązkowe i dobrowolne mechanizmy wymagające wdrożenia w każdej firmie uczestniczącej w SHE, które omówiono na bazie nowo zdefiniowanej grupy procesów biznesowych. Podkreślono wagę i znaczenie formalne i ekonomiczne rzetelnego przeprowadzenia procesu monitorowania emisji CO2 i rozliczenia rocznego emisji z przyznaną liczbą uprawnień. Wskazano także na dozwolone w Polsce elastyczne mechanizmy zarządzania uprawnieniami, takie jak: bankowanie, pożyczanie, przenoszenie pomiędzy instalacjami w roku, grupowanie i wspólne zarządzanie portfelem uprawnień. Następnie przedstawiono rozważania ekonomiczne na temat rachunku kosztów i korzyści jaki potencjalnie może nieść ze sobą zbyt szybkie wdrożenie systemu benchmarków produkcyjnych, przy przyznawaniu uprawnień przedsiębiorcom. Zasygnalizowano problem znaczących konsekwencji ekonomicznych i społecznych w przypadku złego dokonania przydziału, szczególnie na rynkach lokalnych (ciepłownictwo), często o charakterze monopolu (producenta/ dostawcy). Następnie zdefiniowano listę pilnych działań koniecznych do wdrożenia w przedsiębiorstwie uczestniczącym w SHE. Sformułowano listę procesów biznesowych i związanych z nimi dokumentów jakie stworzy wdrożenie SHE. Na zakończenie przeanalizowano możliwe skutki handlu emisjami dla realizacji kluczowych celów polityki państwa. Wskazano na potencjalne zagrożenia dla dostaw energii elektrycznej i ciepła, jeśli wdrożenie SHE będzie realizowane bez odpowiedniego nadzoru przez -jak dotychczas - mało doświadczone instytucje administracji rządowej. W załącznikach do artykułu zestawiono wartości produkcji, emisji CO2, uzyskanych efektów redukcji emisji oraz kilku wybranych wskaźników emisyjności, charakteryzujących sektory, elektrowni zawodowych, elektrociepłowni zawodowych i ciepłowni zawodowych. Zestawiono również liczby uprawnień proponowane do przydziału na lata 2005-2007 w projektach KPRU z ostateczną ich liczbą przydzieloną na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z grudnia 2005 r.
REFERENCES (16)
1.
Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council, of 13 October 2003 "Establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC. Official Journal of the EU of 25.10.2003 (L 275/32).
2.
Decyzja nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotycząca mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych Wspólnoty i wykonania Protokołu z Kioto (OJ. L49 z 19.02.2004).
3.
Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i innych substancji. Dz.U. nr 281, póz. 2784.
4.
Commission Decision of 29/01/2004 - Establishing guidelines for the monitoring and reporting of greenhouse gas emissions pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and the Council. Brussels, 29/01/2004. C(2004) 130 final.
5.
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION - On guidance to assist Member States in the implementation of the criteria listed in Annex III to Directive 2003/87/EC establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC, and on the circumstances under which force majeure is demon-strated. Brussels, 7.1.2004. COM(2003) 830 final.
6.
Badania Systemowe "EnergSys" Sp. z o.o.: Opracowanie Krajowego Planu Alokacji Uprawnień do emisji dwutlenku węgla (CO2) na lata 2005-2007. Raporty robocze, etapy I-III wykonane na zamówienie Ministra Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z dnia 26 lutego 2004 r. Warszawa 2004.
7.
Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień do emisji CO2 - pierwszy okres rozliczeniowy 2005-2007. Dokument Ministerstwa Środowiska RP Warszawa, lipiec 2004. (projekt KPRU złożony do Komisji, wrzesień 2004 r.).
8.
PARCZEWSKI Z., JANKOWSKI B., 2005 - Możliwy wpływ handlu emisjami na bezpieczeństwo funkcjonowania systemów energetycznych. Energetyka nr 2, str. 76-86.
9.
PARCZEWSKI Z., JANKOWSKI B., 2005 - Handel emisjami jako narzędzie do optymalizacji kosztów użytkowania środowiska. Referat zamawiany na Konferencję: "Nowa energia - user friendly", Warszawa, 2-3 czerwiec 2005 (druk: materiały konferencyjne).
10.
PARCZEWSKI Z., 2004 - Wpływ regulacji unijnych na warunki funkcjonowania krajowych przedsiębiorstw ciepłowniczych. Referat zamawiany na VIII Forum Ciepłowników Polskich, Międzyzdroje, wrzesień 2004 (materiały 13 krajowej konferencji, s. 65-78).
11.
PARCZEWSKI Z., 2004 - Mechanizmy handlu uprawnieniami do emisji CO2 - zagadnienia wybrane. Cedzyna k. Kielc, październik 2004. Materiały Seminarium IGCP - Lublin pt. "Nowe mechanizmy w ochronie środowiska dla ciepłownictwa po wejściu do Unii Europejskiej".
12.
ROJEK M., 2003 - Materiały niepublikowane EnergSys nad problematyk a handlu emisjami, Warszawa.
13.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity, Dz.U. 153/2003 póz. 1504 oraz zmiany: Dz.U. 91/2004, póz. 875 i Dz.U. nr 62/2005r" póz. 552).
14.
JANKOWSKI B., 2005 - Problemy związane z rejestracją uprawnień i efektywną organizacją działań w systemie handlu emisjami. Materiały Konferencji pt. "Handel emisjami - praktyczne aspekty finansowe". Warszawa 12-13 lipca 2005.
15.
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego oraz Decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L. 386, z dnia 29.12.2004, s. l-77, polska wersja językowa.
16.
Komunikat Komisji: Uzupełniające wytyczne w sprawie planów przydziału na okres rozliczeniowy 2008-2012, w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych UE (tłumaczenie robocze Ministerstwa Środowiska); dokument serii COM(2005) 703 finał, Bruksela 22.12.2005 www.mos.gov.pl/she/wspolnotowe_akty_prawne/index.shtml.