Methodical basis of the index-based market power analysis in the power sector
More details
Hide details
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2012;15(3):65-76
KEYWORDS
ABSTRACT
Complex relationships and interactions caused by the specific characteristics of the power industry and the mechanisms of market power exercised in this industry result in the need to monitor the situation in the power market through employment of the appropriate research apparatus. In practice, two main approaches to market power analysis are distinguished – index-based analysis and computable mathematical model-based analysis. This article aims to update the research undertaken in earlier publications on the methodical grounds of index-based analysis of market power in the power industry. In principle, two main groups of indices are used to assess the potential for market power in the power industry, i.e. (i) structural indices and (ii) behavioural indices. As far as the structural indicators are concerned, the following indices were analysed: the concentration ratio of the largest and the three largest power producers, the index of the number of power companies with at least 5% market share, the Herfindahl-Hirschman Index (HHI), and entropy. In the case of behavioural indicators, the index most commonly used in such studies, the Lerner Index, was analysed. Owing to the fact that each of the indices used for estimating the potential for market power has specific individual features which determine its analytical usefulness, in the author’s view, any analysis based on this approach should not be limited to the selection of only one indicator. The soundness of results and quality policy recommendations that could be drawn from index-based analysis strongly depend on the range of a complementary set of indicators. The article also highlights the role of the President of the Energy Regulatory Office and the President of the Office of Competition and Consumer Protection, who should monitor and actively respond to any attempt to exercise market power in the power industry.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Podstawy metodyczne wskaźnikowej oceny siły rynkowej w sektorze elektroenergetycznym
sektor wytwarzania energii elektrycznej, rynek energii elektrycznej, ceny
Złozone zależności i interakcje wynikające z charakterystyki sektora elektroenergetycznego oraz mechanizmów wykorzystywania siły rynkowej w tym sektorze powodują konieczność jego monitorowania z zastosowaniem odpowiedniego aparatu badawczego. W praktyce wyróżnić można dwa podstawowe nurty badań, tzn. opierające sie na metodach wskaźnikowych oraz metodach modelowania matematycznego. Celem artykułu jest aktualizacja podejmowanych we wcześniejszych publikacjach analiz podstaw metodycznych badan siły rynkowej w sektorze elektroenergetycznym. Dwie podstawowe grupy mierników służących do oceny potencjału siły rynkowej w sektorze elektroenergetycznym to: (i) strukturalne oraz (ii) behawioralne. W zakresie metod strukturalnych analizowano: wskaYnik koncentracji najwiekszego oraz trzech lub czterech najwiekszych producentów energii elektrycznej, wskaźnik liczby przedsiębiorstw o co najmniej 5% udziale rynkowym, wskaźnik Herfindahla-Hirschmana (HHI) oraz wskaźnik entropii. Natomiast z grupy wskaźników behawioralnych analizowano stosowany najczeociej w tego typu badaniach wskaźnik Lernera. Ponieważ kazdy ze wskaźników wykorzystywanych do oceny potencjału siły rynkowej ma specyficzne cechy stanowiące o jego przydatności analitycznej, stąd w ocenie autora wszelkie analizy opierające sie na metodach wskaźnikowych nie powinny zawężać się do wyboru jednego z nich. Rzetelne wnioskowanie na podstawie analizy wskaźnikowej możliwe jest tylko wtedy, gdy zostanie ona przeprowadzona na podstawie grupy wskaźników uzupełniających sie pod wzgledem możliwooci merytorycznego wnioskowania.
REFERENCES (27)
1.
ASGARI M.H., MONSEF H., 2010 – Market power analysis for the Iranian electricity market. Energy Policy, Vol. 38, Is. 10, October 2010, Pages 5582–5599.
2.
BLUMSACK S., PEREKHODTSEV D., LAVE L.B., 2002 – Market Power in Deregulated Wholesale Electricity Markets: Issues in Measurement and the Cost of Mitigation. The Electricity Journal, Volume 15, Issue 9, November 2002, Pages 11–24.
3.
BUSHNELL J., DAY C., et al. 1999 – An International Comparison of Models for Measuring Market Power in Electricity, EMF Working Paper 17.1, Energy Modeling Forum, Stanford University.
4.
CHANG Y., 2007 – The New Electricity Market of Singapore: Regulatory framework, market power and competition. Energy Policy, Vol. 35, Is. 1, January 2007, Pages 403–412.
5.
DAVID A.K., WEN F., 2001 – Market power in electricity supply. IEEE Transactions on Energy Conversion 16 (4) (2001), pp. 352–360.
6.
DOJ 1992 – Horizontal Merger Guidelines, U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission, April 2, 1992.
7.
DOJ 1997 – Horizontal Merger Guidelines, U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission, April 8, 1997.
8.
DOJ 2006 – Commentary on the Horizontal Merger Guidelines, U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission, March 2006.
9.
DOJ 2010 – Horizontal Merger Guidelines, U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission, August 19, 2010.
10.
GRUDZIŃSKI Z., 2011a – Prywatyzacja sektora paliwowo-energetycznego na rynkach publicznych. Polityka Energetyczna t. 14, z. 1, IGSMiE PAN, Kraków.
11.
GRUDZIŃSKI Z., 2011b – Ceny energii elektrycznej w kontekście wdrożenia obligatoryjnego handlu na giełdzie energii. Polityka Energetyczna t. 14, z. 2, IGSMiE PAN, Kraków.
12.
GUZIK R., PANEK A., 2002 – HHI – za i przeciw. Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki. Nr 4(24). URE, Warszawa.
13.
HELMAN U., 2006 – Market power monitoring and mitigation in the US wholesale power markets. Energy, Vol. 31, Is. 6–7, May–June 2006, Pages 877–904.
14.
HERFINDAHL O.C., 1950 – Concentration in the Steel Industry. Rozprawa doktorska. Columbia University.
15.
HIRSCHMAN A.O., 1964 – The paternity of an index. American Economic Review Vol. 54, pp. 761–762.
16.
JUN E., KIM W., CHANG S.H., 2009 – The analysis of security cost for different energy sources, Applied Energy, Volume 86, Issue 10, October 2009, Pages 1894–1901.
17.
KAMIŃSKI J., 2009 – Metody szacowania siły rynkowej w sektorze energetycznym. Polityka Energetyczna t. 12, z. 2/2, s. 229–242.
18.
KAMIŃSKI J., 2011 – Konsolidacja sektora wytwarzania energii elektrycznej w Polsce: wyniki analizy wskaźnikowej. Polityka Energetyczna t. 14, z. 1, IGSMiE PAN, Kraków.
19.
KAMIŃSKI J., 2012 – The development of market power in the Polish power generation sector: A 10-year perspective. Energy Policy, Volume 42, March 2012, Pages 136–147.
20.
LERNER A.P., 1934 – The Concept of Monopoly and the Measurement of Monopoly Power. The Review of Economic Studies 1 (3), pp. 157–175.
21.
PERLOFF J.M., KARP L.S., GOLAN A., 2007 – Estimating Market Power and Strategies. Cambridge University Press.
22.
POLLITT M., 2008 – Evaluating the evidence on electricity reform: Lessons for the South East Europe (SEE) market. Utilities Policy, vol. 17(1), pages 13–23, March.
23.
SCHWALBE U., ZIMMER D., 2009 – Law and economics in European merger control. Oxford University Press. New York.
24.
SHEFFRIN A., 2002 – Predicting Market Power Using the Residual Supply Index. Presented to FERC Market Monitoring Workshop December 3–4. Department of Market Analysis. California Independent System Operator (CISO).
25.
SHUKLA U.K., THAMPY A., 2011 – Analysis of competition and market power in the wholesale electricity market in India. Energy Policy, Volume 39, Issue 5, May 2011, Pages 2699–2710.
26.
STOFT S., 2002 – Power System Economics, Designing Markets for Electricity. IEEE Press, Wiley--Interscience.
27.
TWOMEY P., GREEN R., NEUHOFF N., NEWBERY D., 2005 – A Review of the Monitoring of Market Power: The Possible Roles of Transmission System Operators in Monitoring for Market Power Issues in Congested Transmission Systems. Journal of Energy Literature, Vol. 11, No. 2, p. 3–54, August 2005.