Support of the electricity generation from renewable energy sources in Poland: is the additional system cost justified?
 
 
More details
Hide details
1
Agencja Rynku Energii, Warszawa
 
 
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2005;8(Zeszyt specjalny 1):469-482
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Development of renewable energy sources (RES) being the basis for a sustainable development is among the priorities of EU energy policy - the goal is to double the share of RES in the primary energy consumptions, from 6% in 1997 to 12% in 2010. To that end, several legislative initiatives have been undertaken so far, including the directive 2001/77/EC, promoting the "green" electricity (RES-E) by increasing its generation in EU-25 from 15,2% in 2001 to 21% in 2010. The RES-E directive sets indicative (non-obligatory) goals for member states. For Poland the goal is to triple the present consumption of RES-E achieving 7,5% in 2010. Unfortunately, because of the cost barrier the generation of RES-E at a large scale in a competitive market economy is not feasible unless it receives support securing its profitability. However, such a support is justifiable only if the corresponding benefits, mainly environmental, exceed the additional cost imposed onto the final consumers. In the present article it has been shown that the answer to the posed question is positive.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Promocja wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Polsce: czy dodatkowy koszt systemowy jest uzasadniony?
energia odnawialna, OZE-E, koszty zewnętrzne, korzyści środowiskowe
Rozwój energetyki odnawialnej jako istotny element zrównoważonego rozwoju jest wśród priorytetów polityki energetycznej Unii Europejskiej celem, w którym dąży się do podwojenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w zużyciu energii pierwotnej brutto z 6% w 1997 r. do 12% w roku 2010. W celu ułatwienia osiągnięcia tego celu podjęto kilka inicjatyw legislacyjnych, włącznie z dyrektywą 2001/77/EC promującej wytwarzanie "zielonej" energii elektrycznej (OZE-E) poprzez zwiększenie produkcji z 15,2% w 2001 r. do 21% dla UE-25 w 2010 r. Dyrektywa OZE-E ustala indykatywne (nieobowiązujące) cele dla poszczególnych krajów członkowskich. Odnośnie Polski, udział OZE-E w łącznym zużyciu energii elektrycznej brutto w kraju powinien zostać potrojony i osiągnąć 7,5% w roku 2010. Niestety, z powodu bariery kosztowej wytwarzanie OZE-E na szerszą skalę w warunkach ekonomii rynkowej nie jest możliwie bez podjęcia odpowiednich działań wspierających, zapewniających opłacalność jej produkcji. Wspomaganie finansowe OZE-E uzasadnione jest jednak tylko wtedy, kiedy wynikające korzyści, przede wszystkim w zakresie ochrony środowiska naturalnego, przewyższają dodatkowy koszt systemowy nakładany na odbiorców. W niniejszym referacie pokazano, że odpowiedź na postawione pytanie jest pozytywna.
 
REFERENCES (11)
1.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 9 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z energią cieplną (Dz.U. nr 267, poz. 2655 i 2656).
 
2.
European Commission, Community guidelines on State aid for environmental protection. Official Journal C 037, 03/02/2001.
 
3.
Długookresowa prognoza makroekonomiczna i sektorowa rozwoju Polski w latach 2004–2025. IBnGR, Warszawa, lipiec 2004.
 
4.
European Commission. Joule Programme. ExternE : Externalities of Energy: Volume 7 — Methodology 1998 update, EUR 18835, 1999.
 
5.
New ExternE Internet site: www.externe.info/index.html.
 
6.
Radović U., 2002: Uproszczona metodyka szacowania kosztów zewnętrznych w wyniku emisji zanieczyszczeń powietrza związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej. Referat na XVI Konferencję z cyklu: „Zagadnienia surowców energetycznych i energii w gospodarce krajowej”. Zakopane, 6–9 października 2002.
 
7.
Tol R., Downing T. E., 2000: The marginal costs of climate changing emissions. D-00/08. Institute for Environmental Studies. Vrije Universiteit, Amsterdam.
 
8.
Krewitt W., Nitsch J., 2002: The German Renewable Energy Sources Act — an investment into the future pays off already today (accepted for publication in Renewable Energy). German Aerospace Center (DLR).
 
9.
Krewitt W. At al., 2001: Country-specific Damage Factors for Air Pollutants — A Step Towards Site Dependent Life Cycle Impact Assessment. Int. J. LCA 6 (4).
 
10.
Capros P., Mantzos L., 2000: The Economic Effects of EU-Wide Industry-Level Emission Trading to Reduce Greenhouse Gases. Results from PRIMES energy Systems Model, E3M Lab, National Technical University of Athens.
 
11.
Planning of the Grid Integration of Wind Energy in Germany Onshore and Offshore up to the Year 2020. Deutsche Energie — Agentur GmBH, Berlin 2005.
 
eISSN:2720-569X
ISSN:1429-6675
Journals System - logo
Scroll to top