ORIGINAL PAPER
Electric vehicles charging point occupancy at different times of the day vs. power demand
More details
Hide details
1
Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences, Poland
Submission date: 2024-09-02
Final revision date: 2024-11-12
Acceptance date: 2024-11-12
Publication date: 2024-12-13
Corresponding author
Monika Pepłowska
Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences, Wybickiego 7, 31-261, Krakow, Poland
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2024;27(4):155-168
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Electric vehicles (EVs) are playing an increasingly important role in the overall vehicle mix both globally and in Poland. The article contains an analysis of the electric car market analysing the occupancy of electric car charging points at different times of the day and the demand for power based on Poland’s experience in this field. Forecasts for the development of the market of broadly understood electromobility were analysed. The authors carried out research on the availability of public charging points for electric cars in Poland. The research determined the number of occupied charging points on working days and on non–working days, as well as the maximum number of single charging processes registered in individual months (September 2021–January 2022). As part of the analysis carried out in the article, the authors showed how much of a burden the current state of the electric vehicle market has on the Polish power system, taking into account the existing number of vehicles and their demand for charging power at publicly available stations. In addition, a simulation was carried out to determine how big changes in the load on the power system will mean an increase in the number of electric vehicles. Moreover, the authors indicated the hours of occurrence of a higher number of electric vehicle recharges per day and the number of occupied charging points. These data were collated and compared with the average power demand values in Poland. The study also explored potential strategies to mitigate the strain on the power grid, such as optimising charging times and enhancing grid capacity. The results underscore the need for proactive measures to ensure that the growth of electric vehicles does not compromise the reliability of the national power system.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Zajętość punktów ładowania samochodów elektrycznych w różnych porach dnia a zapotrzebowanie na energię
Polska, zapotrzebowanie na energię, EV, punkty ładowania, zapotrzebowanie na energię EV
Pojazdy elektryczne (EV) odgrywają coraz ważniejszą rolę w ogólnym miksie pojazdów zarówno na świecie, jak i w Polsce. Artykuł zawiera analizę rynku samochodów elektrycznych, analizując zajętość punktów ładowania samochodów elektrycznych w różnych porach dnia oraz zapotrzebowanie na energię na podstawie doświadczeń Polski w tym zakresie. Przeanalizowano prognozy rozwoju rynku szeroko rozumianej elektromobilności. Autorzy przeprowadzili badania dostępności publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. W ramach badań określono liczbę zajętych punktów ładowania w dni robocze i dni wolne od pracy, a także maksymalną liczbę pojedynczych ładowań rejestrowanych w poszczególnych miesiącach (wrzesień 2021–styczeń 2022). W ramach analizy przeprowadzonej w artykule autorzy pokazali, jak duży wpływ na polski system energetyczny ma obecny stan rynku pojazdów elektrycznych, biorąc pod uwagę istniejącą liczbę pojazdów i ich zapotrzebowanie na moc ładowania na ogólnodostępnych stacjach. Ponadto przeprowadzono symulację mającą na celu określenie, jak duże zmiany obciążenia systemu elektroenergetycznego będą oznaczać wzrost liczby pojazdów elektrycznych. Ponadto autorzy wskazali godziny występowania większej liczby ładowań pojazdów elektrycznych w ciągu doby oraz liczbę zajętych punktów ładowania. Dane te zestawiono i porównano ze średnimi wartościami zapotrzebowania na moc w Polsce. W badaniu zbadano również potencjalne strategie łagodzenia obciążenia sieci energetycznej, takie jak optymalizacja czasów ładowania i zwiększanie przepustowości sieci. Wyniki podkreślają potrzebę proaktywnych działań, aby zapewnić, że wzrost liczby pojazdów elektrycznych nie wpłynie na niezawodność krajowego systemu elektroenergetycznego.
REFERENCES (28)
1.
Bryden et al. 2018 – Bryden, S.T., Hilton, G., Cruden, A. and Holton, T. 2018. Electric vehicle fast charging station usage and power requirements. Energy 152, pp. 322–332, DOI: 10.1016/j.energy.2018.03.149.
2.
Chancellery of the Sejm of the Republic of Poland Act of 11 January 2018 on Electromobility and Alternative Fuels Journal of Laws. Item 317. 2018, pp. 1–28 (in Polish).
3.
DailyDriver How many electric cars are there in Poland? New Report! [Online]
https://dailydriver.pl/nowosci... – cars – electric – is – in – polsce – new – report/ [Accessed: 2024-09-15].
6.
European Commission White Paper on Transport, Roadmap to a Single European Transport Area–Towards a Competitive and Resource – Efficient Transport System 2011.
9.
Gajewski et al. 2019 – Gajewski, J.M., Paprocki, W. and Pieriegud, J. Eds. 2019. Elektromobilność w Polsce na tle tendencji europejskich i globalnych. Warszawa: CeDeWu.
10.
Gheuens, J. 2023. The European Green Deal: Shifting the EU’s gaze towards the future? [In:] H. Dyrhauge, & K. Kurze (eds.), Making the European Green Deal Work: EU Sustainability Policies at Home and Abroad, pp. 15–28, Routlegde.
11.
Hirz et al. 2022 – Hirz, M., Brunner, H. and Nguyen, T.T. 2022. Greenhouse Gas Emissions of Electric Cars – A Comprehensive Evaluation. Tehnički glasnik 16(2), pp. 280–287, DOI: 10.31803/tg–20220407135956.
14.
ING 2017. ING Economics Department. Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry. [Online]
https://think.ing.com/uploads/... [Accesed: 2024-05-22].
15.
Kaczmarzewski et al. 2022 – Kaczmarzewski, S., Matuszewska, D. and Sołtysik, M. 2022. Analysis of Selected Service Industries in Terms of the Use of Photovoltaics before and during the COVID–19 Pandemic. Energies 15(1), doi: 10.3390/en15010188.
16.
Komorowska et al. 2023 – Komorowska, A., Mokrzycki, E. and Gawlik, L. 2023. Hydrogen Production in Poland – the Current State and Directions of Development. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 26(4), pp. 81–98, DOI: 10.33223/epj/170913.
18.
Kryzia, D. and Kryzia, K. 2023. An Evaluation of the Potential of the Conversion of Passenger Cars Powered by Conventional Fuels into Electric Vehicles. Energy Policy 26, pp. 171–186, DOI: 10.33223/epj/171324.
19.
Kryzia, D. and Pepłowska, M. 2023. Assessment of the Potential of Using CNG to Power up Passenger Cars in Poland. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 26(4), pp. 209–220, DOI: 10.33223/epj/176767.
20.
Lee et al. 2017 – Lee, J., Park, G.L., Kang, Y., Yun, Y., Han, Y. and Boo, J. 2017. Analysis of Data Streams in a City – Wide Electric Vehicle Charger Monitoring System. [In:] Proceedings of the 3rd International Conference on Communication and Information Processing (pp. 28–31).
21.
Majchrzak et al. 2021 – Majchrzak, K., Olczak, P., Matuszewska, D. and Wdowin, M. 2021. Economic and Environmental Assessment of the Use of Electric Cars in Poland. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 24(1), pp. 153–167, doi: 10.33223/epj/130209.
22.
Ministry of Climate and Environment Energy Policy of Poland Until 2040. 2021.
23.
Moon et al. 2018 – Moon, H.B., Park, S.Y., Jeong, C. and Lee, J. 2018. Forecasting Electricity Demand of Electric Vehicles by Analyzing Consumers’ Charging Patterns. Transportation Research Part D: Transport and Environment 62, pp. 64–79, doi: 10.1016/j.trd.2018.02.009.
26.
Santini et al. 2012 – Santini, D., Zhou, Y. and Vyas, A. 2012. An Analysis of Car and SUV Daytime Parking for Potential Opportunity Charging of Plug–in Electric Powertrains. World Electric Vehicle Journal 5(3), pp. 652–666, doi: 10.3390/wevj5030652.
27.
U.S. Energy Information Administration (EIA) International Energy Outlook 2024 (IEO2024) 2024.
28.
Vitta, S. 2021. Electric Cars – Assessment of ‘Green’ Nature Vis–à–Vis Conventional Fuel Driven Cars. Sustainable Materials and Technologies 30, pp. 1–7, DOI: 10.1016/j.susmat.2021.e00339.