REVIEW PAPER
The geopolitical implications of the German hydrogen sector development and its imports strategy
 
More details
Hide details
1
Institute of Political Science and International Relations, Jagiellonian University, Poland
 
 
Submission date: 2024-05-06
 
 
Final revision date: 2024-11-21
 
 
Acceptance date: 2024-11-22
 
 
Publication date: 2024-12-13
 
 
Corresponding author
Maciej Filip Bukowski   

Institute of Political Science and International Relations, Jagiellonian University, Poland
 
 
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2024;27(4):169-186
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Germany has a long history of making bold choices in its foreign policy, and the Hydrogen Strategy (NHS), along with the Import Strategy for Hydrogen and Hydrogen Derivatives (ISHHD), is another instance of its strategic gambling. In the past years, Germany’s federal government has proven its ambitious approach to energy transformation by systematically expanding its focus on renewable energy via the Energiewende strategy. Today, low-carbon hydrogen, identified by the German government and the European Union as a key element of the future net zero economy, plays a central role in Germany’s energy transformation. The scale of these ambitions is immense: the strategy projects that by 2030, Germany will need 95–130 TWh of hydrogen, and by 2045, this demand could rise to as much as 500 TWh. Under every plausible scenario, the vast majority of this demand would need to be covered with imports. The materialization of such imports is therefore the “but for” condition for the success of the German hydrogen strategy. Accordingly, the ISHHD includes extensive investment plans and envisages to the creation of new economic and political structures. Germany views hydrogen as a pathway to reducing its reliance on traditional fossil fuels and decarbonising its economy, while simultaneously taking on risks associated with new uncertainties of technological and market developments. The implementation of the ISHHD, if successful, will entail structure-altering changes to the international energy landscape. This article examines the geopolitical implications that such successful implementation would likely entail for Germany and beyond. It begins with an overview of the policy and market developments, followed by a geopolitical analysis of Germany’s strategy and its implementation measures.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Geopolityczne implikacje rozwoju niemieckiego sektora wodorowego i jego strategii importowej
Niemcy, Unia Europejska, wodór, geopolityka, transformacja energetyczna
Niemcy mają długą historię dokonywania odważnych wyborów w swojej polityce zagranicznej, a Strategia Wodorowa (NHS), wraz ze Strategią Importu Wodoru i Pochodnych Wodoru (ISHHD), jest kolejnym przykładem ich strategicznego hazardu. W ostatnich latach rząd federalny Niemiec udowodnił swoje ambitne podejście do transformacji energetycznej, systematycznie zwiększając nacisk na energię odnawialną za pośrednictwem strategii Energiewende. Obecnie wodór niskoemisyjny, zidentyfikowany przez rząd niemiecki i Unię Europejską jako kluczowy element przyszłej gospodarki netto zerowej, odgrywa centralną rolę w transformacji energetycznej Niemiec. Skala tych ambicji jest ogromna: strategia przewiduje, że do 2030 r. Niemcy będą potrzebować 95–130 TWh wodoru, a do 2045 r. zapotrzebowanie to może wzrosnąć nawet do 500 TWh. W każdym prawdopodobnym scenariuszu zdecydowana większość tego zapotrzebowania musiałaby zostać pokryta importem. Materializacja takiego importu jest zatem warunkiem „ale nie” sukcesu niemieckiej strategii wodorowej. W związku z tym ISHHD obejmuje rozległe plany inwestycyjne i przewiduje stworzenie nowych struktur gospodarczych i politycznych. Niemcy postrzegają wodór jako drogę do zmniejszenia zależności od tradycyjnych paliw kopalnych i dekarbonizacji swojej gospodarki, jednocześnie podejmując ryzyko związane z nowymi niepewnościami dotyczącymi rozwoju technologicznego i rynkowego. Wdrożenie ISHHD, jeśli zakończy się sukcesem, pociągnie za sobą zmiany strukturalne w międzynarodowym krajobrazie energetycznym. W tym artykule zbadano geopolityczne implikacje, jakie taka udana implementacja prawdopodobnie pociągnie za sobą dla Niemiec i nie tylko. Rozpoczyna się od przeglądu polityki i rozwoju rynku, po czym następuje analiza geopolityczna strategii Niemiec i jej środków wdrożeniowych.
REFERENCES (40)
1.
Bengtsson et al. – Bengtsson, W., Knapp, S., Crispeels, P., Somers, K., Weihe, U. and Weskamp, T. – McKinsey Report. Decarbonizing the chemical industry. [Online] https://www.mckinsey.com/indus... [Accessed: 2024-10-24].
 
2.
Bertagni et al. 2022 – Bertagni, M.B., Pacala, S.W., Paulot, F. and Porporato, A. 2022. Risk of the hydrogen economy for atmospheric methane. Nature Communications 13, DOI: 10.1038/s41467-022-35419-7.
 
3.
Bundesnetzagentur. Hydrogen core network. [Online] https://www.bundesnetzagentur.... [Accessed: 2024-10-24].
 
4.
Eicke, L. and De Blasio, N. 2022. Green hydrogen value chains in the industrial sector – Geopolitical and market implications. Energy Research & Social Science 93, DOI: 10.1016/j.erss.2022.102847.
 
5.
European Commission. Hydrogen and decarbonised gas market (explainer). [Online] https://energy.ec.europa.eu/to... [Accessed: 2024-10-24].
 
6.
European Hydrogen Backbone. [Online] https://www.ehb.eu/ [Accessed: 2024-10-24].
 
7.
European Hydrogen Observatory (EHO). New ISO standard on hydrogen unveiled at COP28. 23 December 2023 [Online] https://observatory.clean-hydr... [Accessed: 2024-10-24].
 
8.
Feng et al. 2024 – Feng, Z., Zhang, M., Gu, C., Zhang, A. and Wang, L. 2024. Seawater Electrolysis: Challenges, Recent Advances, and Future Perspectives. Advanced Sustainable Systems, DOI: 10.1002/adsu.202400689.
 
9.
Frieden, F. and Leker, J. 2024. Future costs of hydrogen: a quantitative review. Sustainable Energy Fuels 9, DOI: 10.1039/D4SE00137K.
 
10.
GrInHy2.0: Green Hydrogen for Green Steel. Salzgitter AG. [Online] https://www.salzgitter-ag.com/... [Accessed: 2024-10-24].
 
11.
H2 Business Alliance (H2BA). [Online] https://green-hydrogen-busines... [Accessed: 2024-10--24].
 
12.
H2 Global (H2G). H2Global – Idea, Instrument and Intentions. Policy Brief. [Online] http://files.h2-global.de/H2Gl... [Accessed: 2024-10-24].
 
13.
Henriksen et al. 2024 – Henriksen, M.S., Matthews, H.S., White, J., Walsh, L., Grol, E., Jamieson, M. and Skone, T.J. 2024. Tradeoffs in life cycle water use and greenhouse gas emissions of hydrogen production pathways. International Journal of Hydrogen Energy 49(C), pp. 1221–1234, DOI: 10.1016/j.ijhydene.2023.08.079.
 
14.
HySupply. [Online] https://www.globh2e.org.au/hys... [Accessed: 2024-10-24].
 
15.
Instytut Energetyki (IEN). Basic information on hydrogen. [Online] https://ien.com.pl/images/stru... [Accessed: 2024-10-24].
 
16.
IRENA 2020. Green Hydrogen Cost Reduction: Scaling up Electrolysers to Meet the 1.5°C Climate Goal, International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi.
 
17.
Kiemel et al. 2021 – Kiemel, S., Smolinka, T., Lehner, F., Full, J., Sauer, A. and Miehe, R. 2021. Critical materials for water electrolysers at the example of the energy transition in Germany. International Journal of Energy Research 45, DOI: 10.1002/er.6487v.
 
18.
Krishnan et al. 2023 – Krishnan, S., Koning, V., de Groot, M.T., de Groot, A., Granados Mendoza, P., Junginger, M. and Kramer, G.J. 2023. Present and future cost of alkaline and PEM electrolyser stacks. International Journal of Hydrogen Energy 48(83), pp. 32313–32330, DOI: 10.1016/j.ijhydene.2023.05.031.
 
19.
Liebreich, M. 2023. Clean Hydrogen’s Missing Trillions. [Online] https://about.bnef.com/blog/li... [Accessed: 2024-10-24].
 
20.
Manufacturing, value added (% of GDP) – Germany. World Bank Group. [Online] https://data.worldbank.org/ind... [Accessed: 2024-10-24].
 
21.
MFA of Japan. Sixth Hydrogen Energy Ministerial Meeting. [Online] https://www.meti.go.jp/english... [Accessed: 2024-10-24].
 
22.
Moll et al. 2023 – Moll, B., Schularick, M. and Zachmann, G. 2023. The Power of Substitution: The Great German Gas Debate in Retrospect. Brookings Papers on Economic Activity, pp. 395–481, DOI: 10.1353/eca.2023.a935431.
 
23.
Nunez, A. and Quitzow, R. 2024. Germany’s Hydrogen Strategy: Securing Industrial Leadership in a Carbon–Neutral Economy. [In:] Quitzow, R., Zabanova, Y. (eds) The Geopolitics of Hydrogen. Studies in Energy, Resource and Environmental Economics, DOI: 10.1007/978-3-031-59515-8_3.
 
24.
Palladino, C. 2023. Lex in depth: the staggering cost of a green hydrogen economy. [Online] https://www.ft.com/content/6e2... [Accessed: 2024-10-24].
 
25.
Production of green hydrogen: on the path to serial production. Thyssenkrupp. [Online] https://www.thyssenkrupp-steel... [Accessed: 2024-10-24].
 
26.
Quitzow et al. 2024 – Quitzow, R., Nunez, A. and Marian, A. 2024. Positioning Germany in an international hydrogen economy: A policy review. Energy Strategy Reviews 53, DOI: 10.1016/j.esr.2024.101361.
 
27.
Schmitz et al. 2024 – Schmitz, R., Brandes, J., Nolte, H., Kost, C., Lux, B., Haendel, M. and Held, A. 2024. Implications of hydrogen import prices for the German energy system in a model-comparison experiment. International Journal of Hydrogen Energy 63, pp. 566–579, DOI: 10.1016/j.ijhydene.2024.03.210.
 
28.
Seithümmer et al. 2024 – Seithümmer, V., Lutz, J., Kaufmann, S., Chinnaraj, H., Rößner, P. and Birke, K. 2024. Powering the future: Germany’s Wasserstoffstrategie in the transition to climate neutrality – case study on green hydrogen for the chemical industry. Energy Advances, DOI: 10.1039/D4YA00246F.
 
29.
Federal Climate Protection Act (Klimaschutzgesetz – KSG, 2019, updated 2021).
 
30.
Renewable Energy Sources Act (Erneuerbare-Energien-Gesetz – EEG 2021).
 
31.
Energy Industry Act (Energiewirtschaftsgesetz – EnWG, 2021 update).
 
32.
Fuel Emissions Trading Act (Brennstoffemissionshandelsgesetz – BEHG, 2021 update).
 
33.
Foregin Climate Policy (Strategie zur Klimaauswärtspolitik – KAP, 2023).
 
34.
National Strategy for Sea and Inland Ports (NPS 2023).
 
35.
European Green Deal (EGD 2019).
 
36.
EU Hydrogen Strategy (EU HS 2020).
 
37.
Fit for 55 Package (Ff55P 2021).
 
38.
The Ejsberg Declaration, 2023.
 
39.
G7 Hydrogen Action Pact, 2022.
 
40.
Statement by Ministers of the Pentalateral Energy Forum (PEF 2023).
 
eISSN:2720-569X
ISSN:1429-6675
Journals System - logo
Scroll to top