Legal aspects of corporate energy audits
More details
Hide details
1
doktorantka w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2017;20(2):129-142
KEYWORDS
ABSTRACT
On October 1, 2016, the Energy Efficiency Act of May 20, 2016 was adopted in Poland. The Act establishes,
among other things, the principles of performing energy audits at companies, which are meant to
be a tool for improving energy efficiency.
The domestic legislature introduced the obligation to carry out corporate energy audits in response to
the relevant requirements defined in Directive 2012/27/EU that establishes a common framework to promote
energy efficiency within the European Union.
Since the obligation to perform corporate energy audits has only just been introduced into the Polish
law (it was not mandatory under the provisions of the Energy Efficiency Act of April15, 2011 that remained
in effect until September 20, 2016), the article contains a comprehensive assessment of the currently
binding regulations applying to this issue.
The focal point of the analysis comprises the requirements set out in section 5 of the Energy Efficiency
Act of May 20, 2016. The types of entities concerned and the scope of obligatory energy audits have been
indicated. Another salient point was highlighting common elements and differences as compared with the
solutions determined by the EU lawmakers in this area.
The penalties for defaulting on the requirements established in the Energy Efficiency Act of May 20,
2016 were presented, along with the exceptions introduced by the legislature and the alternative solutions
that can be used instead of obligatory energy audits at companies.
As the article focuses on legal aspects, it contains some observations that are, in fact, a comment on
selected provisions of the Energy Efficiency Act of May 20, 2016, but also provide answers to a number of
questions posed by company owners in the course of their everyday activity.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Prawne aspekty prowadzenia audytu energetycznego
przedsiębiorstwa
efektywność energetyczna, audyt energetyczny przedsiębiorstwa, system zarządzania energią, kryteria audytu energetycznego
Z dniem 1 października 2016 roku zaczęły obowiązywać w Polsce przepisy ustawy z dnia
20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która określa m.in. zasady przeprowadzania audytu
energetycznego przedsiębiorstwa – stanowiącego narzędzie ukierunkowane na poprawę efektywności
energetycznej.
Wprowadzenie przez krajowego ustawodawcę obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego
przedsiębiorstwa jest odpowiedzią na wymagania sformułowane w tym zakresie w postanowieniach
Dyrektywy 2012/27/UE, ustanawiającej wspólną strukturę ramową dla środków służących
wspieraniu efektywności energetycznej w Unii Europejskiej.
Ponieważ obowiązek poddania się audytom energetycznym przedsiębiorstwa został wprowadzony
do prawa krajowego stosunkowo niedawno – konieczności takiej nie przewidywały bowiem obowiązujące
do dnia 30 września 2016 roku przepisy ustawy dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności
energetycznej – w artykule dokonano wszechstronnej weryfikacji aktualnie obowiązujących przepisów
regulujących to zagadnienie.
W szczególności poddano analizie wymagania sformułowane w rozdziale 5 ustawy z dnia 20 maja
2016 r. o efektywności energetycznej, wskazując zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres
obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa, a także akcentując elementy
zbieżne i podkreślając różnice względem rozwiązań określonych w tym obszarze przez prawodawcę
unijnego.
Eksponując sankcje za niedopełnienie wymagań określonych w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności
energetycznej, wskazano również na wprowadzone przez legislatora odstępstwa i rozwiązania
stanowiące alternatywę dla obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Analizując aspekty prawne, w artykule zawarto spostrzeżenia, które stanowią komentarz do wybranych
przepisów ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, a jednocześnie dają
odpowiedź na szereg pytań formułowanych w praktyce, przez przedsiębiorców.
REFERENCES (25)
1.
Damasiewicz, A. 2012. Efektywność energetyczna. Komentarz, LEX/el.
2.
Frączek, P. 2010. Konsekwencje przyjęcia pakietu energetyczno klimatycznego dla przyszłej roli węgla kamiennego w polityce energetycznej Polski. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy z. 16, s. 445.
3.
Kenig-Witkowska, M.M. 2012. Prawo środowiska Unii Europejskiej. Wybór i wprowadzenie. Warszawa, s. 21.
4.
Kosikowski, C. 2013. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Komentarz, Warszawa, s. 575.
5.
Kowalke, K. i Prochownik, M. 2014. Wpływ pakietu energetyczno-klimatycznego na proces unowocześniania polskiego sektora energetycznego. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance 4, s. 230.
6.
Michał, B. 2005. Swoboda działalności gospodarczej. Komentarz, LEX/el.
7.
Möller, L. 2013. Możliwości oszczędzania energii i redukcji kosztów w przedsiębiorstwie. [W:] Kryński A., red., Kramer M., red., Caekelbergh A.F., red. 2013 – Zintegrowane zarządzanie środowiskiem. Systemowe zależności między polityką, prawem, zarządzaniem i techniką, Warszawa, s. 876.
8.
Nałęcz, A. 2005. Kary pieniężne w prawie energetycznym. Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki 2, s. 2.
9.
Plutecki, Z. i Krupa, E. 2015. Poprawa efektywności energetycznej przedsiębiorstw poprzez standaryzację procesu zarządzania energią. Materiały pokonferencyjne z Konferencji Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Zakopane, t. 1., cz. III, s. 508.
10.
Skoczkowski, T. i Bielecki, S. 2016. Efektywność energetyczna – polityczno-formalne uwarunkowania rozwoju w Polsce i Unii Europejskiej. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 19, z. 1, s. 6.
11.
Stoma i in. 2014 – Stoma, M., Dudziak, A. i Piekarski, W. 2014. System zarządzania energią narzędziem zarządzania organizacją i jej zasobami energetycznymi. Materiały pokonferencyjne z Konferencji Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Zakopane, t. 1., cz. II, s. 357–358.
12.
Wojtkowska-Łodej, G. i Manteuffel, W. 2009. Uwarunkowania, wyzwania i perspektywy dla polityki energetycznej Polski w kontekście polityki klimatycznej. [W:] Kassenberg A., red., Karaczan Z.M., red., Zmiany klimatu są faktem. Zbiór materiałów przygotowanych ramach projektu: Zmiany klimatu w świadomości obywateli, Warszawa, s. 69 i nast.
13.
Wyrozumska, A. 2011. Pojęcie prawa Unii Europejskiej i zasady jego działania. [W:] Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków zarządzania i administracji, Warszawa, s. 229.
14.
TFUE – Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004, Nr 90, poz. 864/2).
15.
Dyrektywa 2006/32/WE – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/32/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. UE L 114/64 z 27.04.2006).
16.
Dyrektywa 2012/27/UE – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.Urz. UE L 315/1 z 14.11.2012).
17.
EMAS – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (Dz.Urz. UE.L. 2009.342.1 z 22.12.2009).
18.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Tekst jedn.: Dz.U. z 2015, poz. 2167 z późn. zm.).
19.
UEfEnerg – Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2016, poz. 831).
20.
USwDGosp – Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Tekst jedn.: Dz.U. z 2015, poz. 584).
21.
PN-EN ISO 50001:2012 – Systemy zarządzania energią. Wymagania i zalecenia użytkowania.
22.
PN-EN ISO 14001:2015 – Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania.
23.
PN-EN 16247-1:2012 – Audity energetyczne – Część 1: Wymagania ogólne.