Methods of reducing CO2 emissions and support instruments in the energy sector of Malopolska region
More details
Hide details
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2012;15(2):115-125
KEYWORDS
ABSTRACT
Production of electricity and heat in the Malopolska region comes mainly from the professional power plants. The region has 24 generators. Most of them (6) are a large energy companies with power more than 100 MW and local municipal and industrial (15) heating plants with a capacity below 100 MW. The dominant fuel is coal, which produces about 82% of the total amount of heat and more than 90% of electricity and contributing to emissioms of about 3 million Mg CO2 per year. A smaller role has a plants using renewable energy sources (RES). These are mainly hydropower plants, of which three are characterized by a power greater than 50 MWe. Mostly because of the forecasted environmental costs (including tax on the amount of CO2 emitted) in power plants undertaken are actions related with reducing CO2. InMalopolska region they are related with investments consisting on the co-combustion of biomass and energy production in CHP system. However, the use of biomass on a large scale faces many barriers, which are mainly related with supplies of raw material. Nevertheless, share of biomass as well as other RES in the energy structure of the region constantly growing, among others through investment in SMEs. The implementation of energy policy, among others for the reduction of CO2 emissions is assisted by activities from available financial instruments of the Community policy and foreign policy. Most resources for this objective allocated within the Operational Programme – Infrastructure and Environment (Priority IX, X, IV). Investments in the energy sector will also receive assistance in the next programming period (2014–2020), and their aim will be provide long-term Polish energy security by diversifying energy supplies, reducing energy consumption and energy waste, improve energy efficiency and developing renewable energy sources. Aim of this paper is analyze the investment related with the reduction of CO2 emissions, implemented in the power industry and small sources (RES, energy dissipated) in Malopolska region and the presentation of available financial instruments and grants for these projects.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Sposoby ograniczenia i instrumenty wsparcia redukcji emisji CO2 w energetyce Małopolski
energetyka, odnawialne źródło energii, redukcja CO2, instrumenty finansowe
Produkcja energii elektrycznej i ciepła w Małopolsce pochodzi głównie z zakładów energetyki zawodowej. W regionie funkcjonuje 24 wytwórców. Większość z nich (6) to duże przedsiębiorstwa energetyczne o mocy powyżej 100MWoraz lokalne ciepłownie komunalne i przemysłowe (15) o mocy poniżej 100 MW. Dominującym paliwem jest węgiel kamienny, z którego łącznie produkuje się około 82% całkowitej ilości ciepła oraz ponad 90% energii elektrycznej, przyczyniając się do emisji około 3 mln Mg CO2 rocznie. Mniejszą rolę odgrywają zakłady wykorzystujące odnawialne źródła energii (OZE). Są to głównie elektrownie wodne, z których trzy charakteryzują się mocą powyżej 50 MWe. Ze względu na prognozowane opłaty środowiskowe (m.in. podatek od ilooeci wyemitowanego CO2) w elektrowniach i elektrociepłowniach podejmowane są działania związane z redukcją CO2. W Małopolsce dotyczą one inwestycji polegających na współspalaniu biomasy oraz produkcji energii i ciepła w skojarzeniu (kogeneracja). Wykorzystanie biomasy na szerszą skalę napotyka jednak liczne bariery, z których główna to dostawy surowca. Mimo to jej udział jak i innych OZE w strukturze energetycznej regionu ciągle wzrasta, m.in. za sprawą inwestycji w sektorze MOEP. Realizacja polityki energetycznej m.in. w zakresie ograniczenia emisji CO2 jest wspomagana działaniami z dostępnych instrumentów finansowych polityki wspólnotowej oraz zagranicznej. Najwięcej oerodków na ten cel przeznaczono m.in. w ramach PO Infrastruktura i Środowisko (Priorytet IX, X, IV). Inwestycje w sektorze energetycznym dofinansowywane będą także w kolejnym okresie programowania (2014–2020), a ich celem będzie zapewnienie długookresowego bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez dywersyfikację dostaw nośników energii, zmniejszenie energochłonnooeci i strat energii, poprawę efektywnooeci energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii. Celem artykułu jest analiza inwestycji związanych z ograniczeniem emisji CO2, realizowanych w energetyce zawodowej i małych źródłach (OZE, energetyka rozproszona) w Małopolsce oraz przedstawienie dostępnych instrumentów finansowych i dotacji dla tych przedsięwzięć.
REFERENCES (12)
1.
GOLEC T., 2004 – Współspalanie biomasy w kotłach energetycznych. Energetyka Nr 7–8, s. 437–458.
2.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- -Społecznego i Komitetu Regionów, 2009 – Inwestowanie w rozwój technologii niskoemisyjnych (plan SET), KOM (2009) 519, Bruksela.
3.
Komunikat Komisji, EUROPA 2020, 2010 – Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu, społecznemu, KOM(2010) 2020, Bruksela.
4.
KUBICA K., 2003 – Spalanie biomasy i jej współspalanie z węglem – techniki, korzyści, bariery. Biuletyn Ekologiczny, Zabrze, Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla.
5.
LELEK Ł., 2010 – Ocena korzyści ekologicznych wynikających z wykorzystywania biomasy na cele energetyczne z zastosowaniem metodyki LCA (Life Cycle Assessment). Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych, Sympozja i Konferencje KKMU, Nr 5, Kraków, Grupa Naukowa Pro Futuro; Fundacja dla AGH.
6.
PASKA J., 2011 – Aspekty formalno-prawne energetyki rozproszonej w Polsce. Polityka energetyczna t. 14, z. 1.
7.
Załącznik do uchwały nr 202/2009 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 2009 r. Polityka energetyczna Polski do 2030 roku.
8.
POPCZYK J., 2011 – Energetyka rozproszona od dominacji energetyki w gospodarce do zrównoważonego rozwoju, od paliw kopalnych do energii odnawialnej i efektywności energetycznej. Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Warszawa.
9.
Stanowisko Rządu Rzeczpospolitej Polskiej do Pakietu Propozycji legislacyjnych Komisji Europejskiej dla polityki spójności 2014–2020, 2012. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
10.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XII/183/11 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 26 września 2011 r. – Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego 2011–2020.
11.
DZIAMSKI P., KAMIŃSKA M., MICHAŁOWSKA-KNAP K., WIŚNIEWSKI G., 2011 – Z energetyką przyjazną Środowisku za pan brat. Energetyka Rozproszona. Warszawa, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju.
12.
ZAPOROWSKI B., SZCZERBOWSKI R., 2010 – Koszty wytwarzania energii elektrycznej w Źródłach rozproszonych. Polityka energetyczna t. 13, z. 2.