Proposal regarding methodology to be used in the process of foreign investments' absorption to the polish fuel and energy sector
More details
Hide details
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2002;5(2):75-95
KEYWORDS
ABSTRACT
The article presents a model facilitating evaluation of coherence in goals between Treasury of State and foreign investors in process of fuel and energy sector's privatisation. A need for preparing such model originates from observations regarding results of privatisation in other sectors. These observations lead to the conclusion that privatisation is neither good nor bad per se. Actual results strongly depend on the coherence in goals between a seller - Polish society represented by the State Treasury - and a buyer - foreign investor. Author points out that differences in this area may be fundamental and result from their different functions. The model presented in article was created on the basis of analysis performed with use of the three most popular models of strategic portfolio analysis: BCG, McKinsey/GE and ADL. It proved that none of these models can serve as a sufficient methodological base for identification of coherence in goals in discussion. However, shall they be used in conjunction, these models complement each other. In this way they allow for preparation of a comprehensive and coherent evaluation of interests driving both major players of the energy and fuel sector's privatisation process.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Propozycja metodologii pozyskiwania zagranicznych inwestycji bezpośrednich w polskim sektorze paliwowo-energetycznym
strategia, modele portfelowe, energetyka, prywatyzacja
Artykuł zawiera prezentację modelu pozwalającego na ocenę zbieżności rzeczywistych interesów Skarbu Państwa i potencjalnych inwestorów zagranicznych w procesie prywatyzacji sektora paliwowo- -energetycznego. Potrzeba wypracowania takiego modelu wynika z obserwacji dotyczących skutków prywatyzacji innych sektorów, które prowadzą do konkluzji, iż prywatyzacja nie jest procesem uniwersalnie dobrym lub złym. Jej faktyczne efekty zależą w znacznej mierze właśnie od komplementarności celów sprzedającego - społeczeństwa reprezentowanego przez Skarb Państwa, oraz nabywcy - inwestora zagranicznego. Autor wskazuje, że różnice w tym zakresie mogą mieć charakter fundamentalny, wynikający z różnej funkcji tych podmiotów. Model ten powstał dzięki analizie możliwości zastosowania w tym celu trzech podstawowych modeli analizy strategicznej: BCG, McKinsey/GE oraz ADL. Pokazała ona, że żaden z tych modeli samodzielnie nie stanowi wystarczającej bazy metodologicznej dla określenia omawianej komple- mentarności celów. Tym niemniej, zastosowane łącznie, uzupełniają się wzajemnie i dają możliwość przygotowania gruntownej i spójnej oceny zgodności interesów obu głównych stron procesu prywatyzacji sektora paliwowo-energetycznego.