Evolution of the European Union Emissions Trading System
(EU ETS)
More details
Hide details
1
Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla, Zabrze
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2017;20(2):5-24
KEYWORDS
ABSTRACT
The article outlines the operation and evolution of the EU trading system for greenhouse gases (EU
ETS – European Union Emissions Trading System). Since 2005, this system is basic instrument of the
energy and climate policy in the EU. A legislative proposal of the European Commission dated 15 July
2015 on the revision of the emission trading system and process of its legislation has been presented. According
to the proposal, the arrangements about the role of the EU ETS in reaching targets of reduction of
greenhouse gases till 2030, will be binding. Proposed changes should promote innovative and low emission technologies, which would result in new employment opportunities and economic growth. Simultaneously,
the necessary measures to protect competitiveness of the European industry, will be guaranteed. Significant
amendments introduced by the European Parliament Committies: ITRE (Committee on Industry, Research
and Energy), ENVI (Committee on the Environment, Public Health and Food Safety) and polish negotiation
priorities has been discussed. Poland stands in position, that the arrangements undertaken by European
Council on 23th and 24th of September 2014, should be returned. The records of the conclusions allow
beneficiary countries to decide by themselves and this opportunity must be preserved. It is not allowed to
undermine their competences in selecting the structure of fuels for energy production by putting chosen
technologies in a worse position by manipulating the criteria. Potential influence of the amendments in the
EU ETS system, on polish economy and on social situation of polish citizens beyond 2020, has been analysed.
The situation of Poland has been compared to the entire European Union. The author emphasize that
European climate and energy policy is considered to be an opportunity rather than a threat.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Ewolucja unijnego systemu handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych (EU ETS)
EU ETS, gaz cieplarniany, emisja, polityka klimatyczna
W artykule przedstawiono zarys funkcjonowania oraz ewolucję unijnego systemu handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS – European Union Emissions
Trading System). Od 2005 r. jest on podstawowym instrumentem polityki energetyczno-klimatycznej
Unii Europejskiej. Zaprezentowano wniosek ustawodawczy Komisji Europejskiej
z 15 lipca 2015 r. w sprawie zmiany dyrektywy o systemie handlu uprawnieniami do emisji
oraz proces jego legislacji. Zgodnie z wnioskiem wytyczne Rady Europejskiej co do roli EU
ETS w osiąganiu założeń dotyczących ograniczania emisji gazów cieplarnianych do 2030 r.
miałyby stać się wiążące. Proponowane zmiany miałyby także sprzyjać innowacjom i wykorzystaniu
technologii niskoemisyjnych, dzięki czemu powstałyby nowe możliwości w zakresie
zatrudnienia i wzrostu gospodarczego. Jednocześnie utrzymane miałyby zostać niezbędne
środki chroniące konkurencyjność przemysłu w Europie. Omówiono istotne poprawki wprowadzone
do wniosku przez komisje Parlamentu Europejskiego: Komisję Przemysłu, Badań
Naukowych i Energii (ITRE – Committee on Industry, Research and Energy) oraz Komisję
Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI –
Committee on the Environment, Public Health and Food Safety) oraz polskie priorytety negocjacyjne.
Polska stoi na stanowisku, że należy powrócić do ustaleń podjętych przez Radę
Europejską 23 i 24 października 2014 r. Zapisy konkluzji dają wyraźne pole do działania pań-
stwom – beneficjentom i to bezwzględnie musi zostać zachowane. Nie można w jakikolwiek
sposób podważać ich kompetencji w zakresie wyboru wykorzystywanej struktury paliwowej,
stawiając niektóre technologie w gorszej pozycji poprzez manipulacje kryteriami wyboru.
Poddano analizie potencjalny wpływ zmian w dyrektywie o EU ETS na sytuację gospodarczą
i społeczną Polski po 2020 roku. Sytuację państwa polskiego ukazano na tle całej Wspólnoty. Podkreślono, że coraz częściej polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej postrzegana
jest w kategoriach szans, a nie zagrożeń.
REFERENCES (22)
7.
Janikowski, J. i Tokarski, S. 2015. Derogacje według Komisji Europejskiej. Polska Energia nr 10, s. 16–19.
8.
Jankowski, B. Przed Konferencją Paryską, czyli polityka klimatyczna z perspektywy Polski. [Online] Dostępne w:
http://www.cire.pl/item,120455... [Dostęp: 17.11.2015].
12.
Paska, J. i Surma T. 2016. Wpływ polityki energetycznej unii europejskiej na funkcjonowanie przedsiębiorstw energetycznych w Polsce. Rynek Energii nr 4, s. 23–29.
16.
Świrski, K. Nowe propozycje europejskiego rynku energii. Znów wsadzili nam dwa gole w ostatnich minutach meczu. [Online] Dostępne w:
http://konradswirski.blog.tt.c... [Dostęp: 02.12.2016].
19.
Tokarski, S. i Janikowski, J. 2015. Pakiet z niespodzianką. Polska Energia nr 3, s. 8–11.
20.
Tokarski, S. i Janikowski, J. 2015. Jaki kształt przybierze unijna polityka klimatyczna? Polska Energia nr 5, s. 4–7.