SWOT analysis of natural gas used for road transportation
in Poland
More details
Hide details
1
IGSMiE PAN, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Surowcami i Energią
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2014;17(3):321-332
KEYWORDS
ABSTRACT
This article describes issues concerning the use of natural gas in Polish road transportation. The
increase in the number of vehicles in Poland, especially in large urban agglomerations, has resulted in
constant growth in pollution emissions. The objective of this study is to draw attention to the problem of
public transportation systems’ influence on the pollution of the environment. Taking into account
environmental and economic aspects, a SWOT analysis was performed. SWOT analysis is a decision
support tool providing a systematic analysis which helps to identify strengths and weaknesses, as well as
potential opportunities and threats. After determining these factors, it is possible to examine in detail the
case of natural gas usage in vehicles. The first part of this article describes the aspects of the use of natural
gas in two forms – compressed (CNG – Compressed Natural Gas) and liquefied (LNG – Liquefied Natural
Gas). Next, in order to compare different fuels, the article analyzes the importance of the most popular gas
fuel in the national transport system – the alternative fuel LPG (Liquefied Petroleum Gas).
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Analiza SWOT wykorzystania gazu ziemnego
w transporcie drogowym w Polsce
CNG, LNG, LPG, gaz ziemny, analiza SWOT
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące wykorzystania gazu ziemnego
w transporcie drogowym w Polsce. Wzrost liczby pojazdów w kraju, szczególnie w dużych
aglomeracjach miejskich, stał się przyczyną ciągłego wzrostu emisji zanieczyszczeń. Autorzy
pragną zwrócić szczególną uwagę na oddziaływanie sektora transportu drogowego na stan zanieczyszczenia
środowiska przyrodniczego. Mając na uwadze aspekty środowiskowe oraz
ekonomiczne, wykonano analizę SWOT. Jest to narzędzie wspomagania decyzji, pozwalające na
systematyczną analizę, dzięki której można rozpoznać oraz wskazać silne i słabe strony (Strengths
& Weaknesses), a także istniejące i potencjalne szanse oraz zagrożenia (Opportunities & Threats).
Dzięki identyfikacji tych cech możliwe jest szczegółowe przyjrzenie się sytuacji rozwoju stosowania
gazu ziemnego w pojazdach.Wpierwszej części artykułu opisano aspekty wykorzystania
gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG – Compressed Natural Gas) oraz skroplonej (LNG –
Liquefied Natural Gas). Kolejno, dla celów porównawczych zwrócono również uwagę na najczęściej
wykorzystywane w krajowym transporcie alternatywne paliwo gazowe, jakim jest LPG
(Liquefied Petroleum Gas).
REFERENCES (22)
1.
BAGNIEWSKI, M. 2011. LNG – właściwości i zastosowanie cz. 1. The Maritime Worker nr 5 (30).
3.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.1.2013 r. w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych COM(2013)18.
4.
Dyrektywa Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.
5.
Gabas, 2014 – Więcej o LPG.
http://www. gabas.pl/wiecej-o-lpg/ [dostęp: 25.06.2014 r.].
6.
GAWLIK, L. 2013. Shale gas in Poland – report. Gaz ziemny z łupków w Polsce – raport. Polski Komitet Światowej Rady Energetycznej. Wyd. Instytutu GSMiE, Warszawa.
8.
GRONOWICZ, J. 2004. Ochrona środowiska w transporcie drogowym. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Poznań-Radom.
9.
KALISKI M. i SZURLEJ A. 2008 – Perspektywiczne segmenty krajowego rynku gazu ziemnego. Wiertnictwo, Nafta, Gaz t. 25, s. 349–358.
10.
KUMAR i in. 2011 – KUMAR, S., KWON, H., LIM,W., CHO, J.H., TAK, K. i MOON I. 2011. LNG: An eco-friendly cryogenic fuel for sustainable development. Applied Energy vol. 88, issue 12.
15.
ORZECHOWSKA i in. 2014 – ORZECHOWSKA, M., FILIP M. i SZURLEJ, A. 2014. Wybrane aspekty ekonomiczne i ekologiczne wykorzystania CNG w komunikacji miejskiej – doświadczenia MPK Rzeszów. Logistyka 4/2014.
17.
PODZIEMSKI, T. i BAŁUT, H. 2004. Samochody z napędem CNG znaczącym segmentem rynku gazu ziemnego. Gaz, Woda i Technika Sanitarna nr 7–8.
18.
RASLAVIC i in. 2013 – RASLAVIC, L., KERSYS, A., MOCKUS, S., KERSIENE, N. i STAREVICIUS, M. 2013. Liquefied petroleum gas (LPG) as a medium-term option in the transition to sustainable fuels and transport. Renewable and Sustainable Energy Reviews vol. 32, issue C.
20.
SZURLEJ, A. 2005. Krajowy rynek LPG na tle wybranych państw. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 8, z. spec.
22.
WAROWNY, W. i TKACZ A. 2001. Gaz ziemny i jego charakterystyka jako paliwa do pojazdów kołowych. Gaz, Woda i Technika Sanitarna nr 8.