The energy policy risk management system model: theories and practices
Iryna Nyenno 1  
,   Natalia Selivanova 2  
,   Natalya Korolenko 3  
,   Vyacheslav Truba 4  
 
More details
Hide details
1
Management and Innovations, Odessa I.I Mechnikov National University, Ukraine
2
Department of accounting, analysis and audit, Odessa National Polytechnic University, Ukraine
3
Department of International Economic Relations, Odessa National Economic University, Ukraine
4
Department of Civil and Law Disciplines, Odessa I.I. Mechnikov National University, Ukraine
CORRESPONDING AUTHOR
Iryna Nyenno   

Management and Innovations, Odessa I.I Mechnikov National University, Ukraine
Submission date: 2020-08-17
Final revision date: 2020-09-21
Acceptance date: 2020-09-21
Publication date: 2020-12-18
 
Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 2020;23(4):33–48
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The article aims to study the determinants of the energy policy implementation process from risks and danger perspectives by building the risk management system model. The research methodology is based on the application of the risk map to the energy policy. Our results confirmed that the risk map could be applied in the energy industry to identify the risks and to implement the energy policy risk management system model which will prevent critical uncertainties and risk structure, identified from the risk map as well as bring the energy industry to the future state by implementing scenarios and strategies, developed by the World Energy Council. The research limitations are that the main limits are concerned with the lack of the evaluation results of the energy policy risks aimed for the system management of the changes which these risks may introduce. No empirical study has been conducted. The application of the risk map is related in a major part to the enterprise level with financial and technical purposes of changes. In the research we made an attempt to develop the managerial recommendations for the regulators on how to make a transitions of risks to opportunities of introducing and managing changes in the framework of the energy policy risk management system model. The originality/ value of the paper consists firstly, in the innovativeness of applying the tool of matrix forecasting to the energy sector; secondly, in providing a supporting tool to policy-makers and managers decisions.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Model systemu zarządzania ryzykiem w polityce energetycznej: teorie i praktyka
ryzyko, polityka energetyczna, zarządzanie ryzykiem, model systemu
Artykuł ma na celu zbadanie uwarunkowań procesu realizacji polityki energetycznej z perspektywy ryzyk i zagrożeń dzięki zbudowaniu modelu systemu zarządzania ryzykiem. Metodologia badań opiera się na zastosowaniu mapy ryzyka dla polityki energetycznej. Uzyskane wyniki potwierdziły, że mapa ryzyk może być zastosowana w energetyce do identyfikacji ryzyk i wdrożenia modelu systemu zarządzania ryzykiem w polityce energetycznej, który zapobiegnie krytycznym niepewnościom i ryzykom strukturalnym, zidentyfikowanym na podstawie mapy ryzyk, a także doprowadzi przemysł energetyczny do zaplanowanego stanu wynikającego z wdrażania scenariuszy i strategii opracowanych przez Światową Radę Energetyczną. Ograniczenia badawcze wynikają głównie z braku możliwości oszacowania ryzyka wdrożenia polityki energetycznej poprzez systemowe zarządzanie zmianami i ryzyka, jakie te zmiany mogą spowodować. Nie przeprowadzono żadnych badań empirycznych. Rodzaj zastosowanej mapy ryzyka zależy głównie od przedsiębiorstwa oraz od finansowych i technicznych celów przeprowadzanych zmian. Podjęto próbę wypracowania rekomendacji zarządczych dla regulatorów, na temat tego, jak dokonać zamiany ryzyk na szanse i umożliwić wprowadzenie zmian i zarządzania nimi w ramach modelu systemu zarządzania ryzykiem polityki energetycznej. Oryginalność artykułu polega przede wszystkim na innowacyjności zastosowania w energetyce narzędzia prognozowania macierzowego, jak również na zaproponowaniu narzędzia wspierającego rozstrzygnięcia decydentów i menedżerów.
 
REFERENCES (16)
1.
Capros, P. and Samouilidis, E. 1988. Energy Policy Analysis. Energy Policy 16(1), pp. 36–48.
 
2.
Checkland, P. 2000. Soft systems methodology: a thirty year retrospective. Systems research and behavioral science 17, pp. 11–58, DOI: 10.1002/1099-1743(200011)17:1+<::AID-SRES374>3.0.CO;2-O.
 
3.
Deloitte 2013. The Risk Intelligent Enterprise. ERM for the energy industry. Atlanta: Deloitte Development LLC, 20 pp. [Online]. https://www2.deloitte.com/ content/dam/Deloitte/us/Documents/risk/us-aers-grc-enterprise-risk-management-for-energy-industry-110413.pdf [Accessed: 2020-08-05].
 
4.
Dyduch et al. 2020 – Dyduch, J., Klimowicz, M. and Michalewska-Pawlak, M. 2020. Selected Policies of the European Union. Evolution in the context of the Treaty of Lisbon and the Europe. Warsaw: University of Wroclaw, Oficyna Wydawnicza ASPRA, 38 pp.
 
5.
EC 2012. Energy roadmap 2050. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 24 pp. [Online]. https://ec.europa.eu/energy/si... files/documents/2012_energy_roadmap_2050_en_0.pdf [Accessed: 2020-08-05].
 
6.
Fischer, C. and Preonas, L. 2010. Combining Policies for Renewable Energy: Is the Whole Less than the Sum of its Parts? Washington, DC: Resource for the Future, 41 pp., DOI: 10.2139/ssrn.1569634.
 
7.
Jackson, M. 1982. The nature of soft systems thinking: The work of Churchman, Ackoff and Checkland. Journal of applied systems analysis 9, pp. 17–29. [Online]. https://www.researchgate.net/p... [Accessed: 2020-08-05].
 
8.
Jackson, M. 2009. Fifty Years of Systems Thinking for Management. Journal of the Operational Research Society 60(S1), pp. 24–32, DOI: 10.1057/jors.2008.176.
 
9.
Jackson, M. 2010. Reflections on the Development and Contribution of Critical Systems Thinking and Practice. Systems Research and Behavioral Science 27(2), pp. 133–139, March 2010, DOI: 10.1002/sres.1020.
 
10.
Jaffe et al. 1999 – Jaffe, A.B., Newell, R.G. and Stavins, R.N. 1999. Energy-Efficient Technologies and Climate Change Policies: Issues and Evidence. [Online] https://papers.ssrn.com/sol3/p... [Accessed: 2020-08-03].
 
11.
Mrozowska, A. 2019. Assessment of the risk of major accidents occurring as a result of drilling and production operations in the sea areas based on the provisions of Directive 2013/30/EU. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 22(4), pp. 141–160, DOI: 10.33223/epj/114757.
 
12.
Schelly et al. 2020 – Schelly C., Bessette D., Brosemer K., Gagnon V., Arola K.L., Fiss A., Pearce, J.M. and. Halvorsen, K.E. 2020. Energy Policy for Energy Sovereignty: Can policy tools enhance energy sovereignty? Solar Energy 205, pp. 109–112, DOI: 10.1016/j.solener.2020.05.056.
 
13.
WEC 2007. Deciding the Future: Energy Policy Scenarios to 2050. London: World Energy Council, 104 pp. [Online] https://www.worldenergy.org/as... downloads/scenarios_study_online_1.pdf [Accessed: 2020-08-02].
 
14.
WEC 2019. World Energy Scenarios. European Regional Perspective. London: World Energy Council, 76 pp. [Online]. https://www.worldenergy.org/ assets/downloads/European_Scenarios_FINAL_for_website_v2.pdf [Accessed: 2020-08-04].
 
15.
WEC 2020. World Energy Issues Monitor. Decoding New Signals of Change. London: World Energy Council, 14 pp. [Online]. https://www.worldenergy.org/as... downloads/World_Energy_Issues_Monitor_2020_-_Executive_Summary.pdf [Accessed: 2020-08-04].
 
16.
Wirth et al. 2003 –Wirth, T.E., Gray B.C. and Podesta, J.D. 2003. The Future of Energy Policy. Foreign Affairs 82(4), pp. 132–155, DOI: 10.2307/20033654.
 
ISSN:1429-6675